Yhdistyksen historiikki

Johdanto

Keskustelu yhdistyksen perustamisesta alueellemme virisi jo vuonna 2001. Silloinen piirin puheenjohtaja Jaakko Korpela huomasi, että valtakunnallisessa YPY:ssä (jäseniä yli 4000) yli puolet oli piirimme alueelta. Voisiko piirimme alueelle perustaa oman YPY:n?

Jaakko Korpela.

Selkeänä tavoitteena olisi vaikuttamista paikallisesti sekä mahdollisuus osallistua piirin toimintaan. Korpela toimi silloin piirin edustajana Omakotiliiton liittohallituksen jäsenenä. Liittohallituksen puheenjohtajana toimi Lea Sarkameri. Hän toimi myös YPY:n puheenjohtajana.

Asia otettiin esille useasti, koska Sarkameren mielestä ei ollut järkeä jakaa YPY:ä piireittäin. Kärsivällisyys auttoi ja liittohallituksen kokouksen jälkimainingeissa Tallinnassa sovittiin piirimme YPY:n perustaminen.

Asian varmistuttua Korpela aloitti uuden yhdistyksen perustamistyön ja toi esityksen piirin hallitukselle. Esitys keskustelutti hallitusta. Matti Ulmala, Jyrki Mäkinen sekä Carl-Gustav Ehn sanoivat, että perustetaan vaan, ei siitä mitään haittaakaan ole. Tammikuun piirin hallituksen kokouksessa päätettiin kutsua koolle kokous 20.2.2002 ja katsotaan mitä saadaan aikaiseksi. Siitä tuli Varsinais-Suomen Omakotiyhdistyksen (ent V-S YPY) perustamispäivä. Pöytäkirjasta ei kuitenkaan näy ketkä hallituksen jäsenet olivat siinä kokouksessa läsnä.

Korpelan muistiinpanojen mukaan tapahtumat etenivät seuraavasti:

Perustavassa kokouksessa olivat läsnä Pentti Fälden, Anne Wickström, Matti Ulmala, Jyrki Mäkinen, Anneli Peltola, Carl- Gustav Ehn sekä Jaakko Korpela.

Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valitti Anne Wickström. Hänen ensimmäiseksi tehtäväkseen tuli laatia ja hyväksyttää perustetulle yhdistykselle rekisteröidyt säännöt.

22.5.2002 lähetettiin Omakotiliitosta kirje kaikille niille liiton YPY:n jäsenille, jotka olivat piirimme alueelta. Asian liitosta hoiti järjestösihteeri Juha Saarimäki.

Sääntömääräisessä syyskokouksessa vuonna 2002 valittiin yhdistyksen puheenjohtajaksi Jaakko Korpela ja muiksi hallituksen jäseniksi valittiin Matti Ulmala, Jyrki Mäkinen, Carl-Gustav Ehn, Anneli Peltola ja Jaakko Järvinen. Yhdistyksen hallitus kokoontui pääsääntöisesti piirikokouksien yhteydessä.

Kun katselee vuoden 2002 tilinpäätöstä (liite 2), niin taloudellisesti yhdistys lähti liikkeelle vaatimattomasti ja yhdistyksen toiminta vuonna 2003 oli vielä melko vaatimatonta. Kuitenkin pyrittiin järjestämään erilaisia tapahtumia, joista toivottiin jäsenistön olevan kiinnostuneita. Osallistuminen oli kuitenkin vähäistä, liekö tiedottamisessa ollut puutteita.

Yhdistys piti sääntömääräisen kevätkokouksen 2004. Taloudellinen tilanne oli jo hyvä.

Kun yhdistyksen hallitus kokoontui 14.2.2004, niin ensimmäisen kerran huomattiin yhdistyksen tarpeellisuus. Suomusjärven yhdistys anoi yhdistykseltä tilapäistä tukea oman kylätalkkarin työn käynnistämiseksi. Tuki myönnettiin.

Myöhemmin näitä tukianomuksia sitten tuli lisää useilta yhdistyksiltä. Kaikille anojille se myönnettiin.

Vuoden 2005 sääntömääräisessä syyskokouksessa yhdistyksen hallitukseen valittiin uutena jäsenenä Kari Salminen.

Yhdistyksen tarkoitus perustamisesta alkaen oli, että pyritään perustamaan YPY:n jäsenistä paikkakunnilleen liittoon kuuluva Omakotiyhdistys. Esimerkiksi Liedossa pidettiin 20.3.2006 sellainen kokous. Näin saatiin taas yksi uusi yhdistys piirin ja liiton toimintaan mukaan.

Koulutusmatka ns. PIC-NIC risteilynä oli 29.10.2006. Osallistumismaksu 30€/ henkilö. Näin saatiin hieno koulutus tilaisuus järjestettyä. Yhdistyksen hallituksen jäsen sai ottaa puolisonsa mukaan.

Ehkä piirijärjestön hallituksen jäsenet ”viimeinkin” huomasivat yhdistyksen tärkeyden kun se toimi isäntänä joululounaalla 20.12.2006 Kutsuttuna olivat piirihallituksen ja yhdistyksen hallituksen jäsenet puolisoineen.

17.12.2007 kokouksessa käsiteltiin Auran alueella olevien YPY:n jäsenten kiinnostuksesta perustaa oma omakotiyhdistys, joka kuuluisi myös Omakotiliittoon. Asiaan suhtauduttiin myönteisesti.

Eräiden piirihallituksen jäsenten mielestä ei ollut soveliasta, että Korpela toimii YPY:n puheenjohtajana. Syynä tähän oli se, että hän toimi jo niin piirin kuin Salon Omakotiyhdistyksenkin puheenjohtajana.

21.11.2007 yhdistyksen sääntömääräisessä syyskokous valittiin yhdistyksen puheenjohtajaksi Matti Ulmala.

Kuten jo edellä mainittiin, oli Aurassa vireillä omakotiyhdistyksen perustaminen. Perustava kokous pidettiin 3.3.2008. Viimeisin yhdistys perustettiin Marttilaan 16.11.2011.

Uutena toimintamuotona pyrittiin järjestämään matka Vaasan asuntomessuille. Se ei kuitenkaan toteutunut osallistujien vähäisyyden takia. Yhtenä syynä siinäkin saattoi olla tiedottaminen.

Yhdistys on järjestänyt joka vuosi erilaisia koulutustapahtumia. Yhdistyksen jäsenet ovat osallistuneet piirin ja liiton järjestämiin koulutustapahtumiin. Yhtenä tapahtumana voisi mainita liiton järjestämän järjestöristeilyn 19-21.9.2008. Yhdistystä edustivat Marja ja Matti Ulmala.

19.10.2008 pidetyssä hallituksen kokouksessa jouduttiin käsittelemään Suomusjärven yhdistyksen anomus avustuksesta heidän 10-vuotisjuhliin. Avustusta ei puollettu, mutta päätettiin antaa 50,00€ lahjoitus juhlivalle yhdistykselle.

15-16.11. 2008 Kouvolan liittokokouksessa yhdistystä edustivat Marja ja Matti Ulmala, Jaakko Järvinen sekä Carl-Gustav Ehn.

Vuoden 2010 alusta lähtien on yhdistyksen puheenjohtajana on toiminut Kari Salminen.

Vuoden 2011 alussa aloitti hallituksen jäsenenä  ja rahastonhoitajana Ire Leikonniemi.

Vuoden 2012 alusta eriytettiin päivittäinen rahaliikenne ja kirjanpito. Rahastonhoitajana jatkaa Ire Leikonniemi ja kirjanpitäjänä aloitti Pirjo Paajanen.

Yhdistyksen talous on vakaalla pohjalla tarkasteltaessa vuoden 2011 tilinpäätöstä. Siitä ilmenee yhdistyksen vakavaraisuus. Yhdistyksen on helppo jatkaa tästä eteenpäin.

Jäsenistö

Jäsenistön määrä on ollut aleneva. Tämä johtuu uusien paikallisyhdistysten perustamisista piirin alueelle. Yhdistys on ollut näissä mukana ja perustamisen jälkeen näihin paikallisyhdistyksiin on siirretty yhdistyksemme jäsenet, jotka asuivat perustettujen yhdistysten alueella.

Puheenjohtajat

2002 Anne Wickström, 2003 – 2007 Jaakko Korpela, 2008-2009 Matti Ulmala, 2010 – Kari Salminen

Varapuheenjohtajat

2002-2003 Carl-Gustav Ehn, 2004- Jaakko Järvinen

Sihteerit

2002 Jaakko Korpela, 2003-2007 Matti Ulmala, 2008 – Jaakko Korpela

Rahastonhoitajat

2002-2010 Jyrki Mäkinen, 2011 – Ire Leikonniemi

Hallituksen jäsenet

2002 – Anneli Peltola, 2002 – Jaakko Järvinen, 2002 – Carl-Gustav Ehn, 2002 – Jyrki Mäkinen, 2008 – Martti Simola, 2010 – Matti Ulmala, 2006 – 2009 Kari Salminen, 2011 – Ire Leikonniemi

Kuvassa vasemmalta Anneli Peltola, Jyrki Mäkinen, Kari Salminen, Jaakko Järvinen, Matti Ulmala, Carl-Gustav Ehn ja Jaakko Korpela.